Duurzame Inzetbaarheid Nieuws

Aukje Nauta: behoefte aan nieuwe menselijkheid

Artikel, 10 oktober 2016

Behoefte aan nieuwe menselijkheid

Symposium Duurzame Inzetbaarheid, NBBU, Hilversum, Foto: Robert Tjalondo

Aukje Nauta is een praktische wereldverbeteraar. Voor het bureau Factor Vijf adviseert zij organisaties over duurzame inzetbaarheid. Ze hamert op zaken als indirecte wederkerigheid. "Spontaan iets voor een ander doen zonder er meteen iets voor terug te verwachten, is op lange termijn goed voor iedereen." Op vrijdag 14 oktober vertelt zij - als keynote speaker op het NBBU-leden-event De Arbeidsmarkt van Morgen - meer over haar visie.

Waarom is inzetten op duurzame inzetbaarheid een goede businessstrategie?

Omdat het leidt tot continuïteit binnen je bedrijf. Als een intermediair alleen maar voor korte termijn bemiddelt en de match is matig, dan is iedereen ontevreden: de inlener, de flexkracht en ook de intercedent zelf. Als je jezelf meer pro-sociaal opstelt en net wat meer doet voor de ander dan wordt verwacht, dan word je daar zelf heel blij van en je hebt ook tevreden klanten die bij je terugkomen.

Wat doet u om duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te stimuleren?

Van alles. Ik geef lezingen en werkshops, en soms begeleid ik verandertrajecten. Dat doen we nu bij een grote overheidsorganisatie. We hebben onder andere er voor gezorgd dat er tien mensen aan de slag zijn als inzetbaarheidsadviseur. Zij zijn een soort eerstelijns hulp, die kan doorverwijzen naar wat de organisatie allemaal heeft te bieden om te werken aan vitaliteit, mobiliteit en ontwikkeling. Kortom, we proberen organisaties te coachen om er voor te zorgen dat mensen zelf aan de slag gaan met hun duurzame inzetbaarheid.

Maken digitale ontwikkelingen persoonlijke contacten niet overbodig?

Dit is een zorgpunt. Naarmate intermediairs matchingsprocessen meer kunnen automatiseren, is er minder mens-tot-mens contact. En ik weet niet zeker of we daar zo blij mee moeten zijn. Er moet een slimme combinatie zijn van digitaal en analoog. Ik denk dat uitzenders die louter automatisch matchen, het op lange termijn niet redden. Het is net als bij liefdesrelaties: voor de beste klik moet je elkaar zien. Ik hoop dat er behoefte komt aan die nieuwe menselijkheid.

Waar gaat u het over hebben op 14 oktober?

Momenteel werk ik aan een paper, waarvan ik op het congres de essentie wil overbrengen. Met voorbeelden en onderzoeksmateriaal ga ik aantonen dat het gunstig is wanneer intermediairs driewerf investeren in duurzame inzetbaarheid; hiermee bedoel ik investeren in eigen medewerkers en flexkrachten, maar ook met inleners het gesprek aangaan over duurzame inzetbaarheid. Ik hoop dat mensen op het einde weglopen met het gevoel: we móeten hier niet alleen wat mee, we wíllen er ook wat mee. Ik hoop dat ze geïnspireerd raken.

Wat drijft u?

Als mensen zich sociaal opstellen, dan bouwen ze een reservoir op van potentiële hulp, waardoor ze ook heel veel terugkrijgen. Dat is de kern van duurzaamheid. Je bouwt een sterkere community, wanneer je investeert in mensen. Als je dat niet doet, is dat op lange termijn funest voor de samenleving.