Duurzame Inzetbaarheid Nieuws

Van Studentenwerk naar echte baan

Case, 10 oktober 2016

'Van studentenwerk naar echte baan'

kirsten-eppink

Kirsten Eppink (In Person) over Duurzame Inzetbaarheid

‘Geluk is een van de speerpunten van In Person, het geluk van onze uitzendkrachten op de werkvloer,’ aldus Kirsten Eppink. Duurzame Inzetbaarheid is dan waar het uitzendbureau zich in essentie op richt. ‘Het gebeurde al vaak op individueel niveau vanuit de intrinsieke motivatie van een consultant, maar het was nog niet echt geformaliseerd.’ Hier lag en ligt een mooie uitdaging voor Kirsten en haar collega’s.

Als strategisch business consultant onderzoekt Kirsten Eppink de HR ontwikkelingen op de flexmarkt en kijkt  hoe In Person daarop kan inspringen. Zo raakte ze betrokken bij het convenant Duurzame Inzetbaarheid van de NBBU en MKB-Nederland. In Person was een van de 27 uitzendorganisaties die afgelopen maanden meedeed aan het pilotprogramma.

‘Duurzame Inzetbaarheid vinden we heel belangrijk,’ legt Kirsten uit. ‘Een organisatie die aandacht heeft voor niet alleen het cv, maar ook voor de persoon daar achter, kan het verschil maken tussen bijstand en baan. Vooral als je verder kijkt dan vandaag: hoe je niet alleen iemand nu aan een baan kunt helpen, maar ook op de lange termijn.’

Eén ambitie van In Person was het ontwikkelen van een talentpool van studenten die nu nog werken in In Person’s hospitality tak. ‘Dat zijn bijvoorbeeld tweedejaars economie of derdejaars psychologie, die werken in de bediening. We willen weten wat ze straks willen gaan doen en hoe wij ze kunnen helpen met het vinden van een eerste “echte baan”. Het is verrassend om te zien dat deze hoog opgeleide mensen vaak nog met de dag leven. Ze zijn nog helemaal niet bezig met wat ze straks willen. Maar vaardigheden die ze nu opdoen, kunnen ze helpen als ze straks gaan solliciteren. We zijn dus ook bezig met bewustwording.’

Samen met de NBBU keek In Person naar wat er nodig was om deze ambitie in praktijk te brengen. ‘We liepen op tegen veel praktische vragen: hoe passen we dit in onze werkprocessen? Hoe gaan we hier tijd voor vrij maken? Hoe trainen we onze eigen consultants op dit gebied? Dus we besloten om het anders te doen. In de plaats van één project, moesten we terug naar de basis: wat verstaan wij als organisatie onder Duurzame Inzetbaarheid en hoe kunnen we dit onderwerp in al onze processen laten terugkomen?’

‘We zijn al goed op weg. We hebben straks een compleet programma, waarin we Duurzame inzetbaarheid op alle vlakken hebben geïntegreerd. Wat we bijvoorbeeld gaan doen is week lang iedere dag op een locatie peilen wat het geluk van een werkdag is geweest. Hierdoor wordt inzichtelijk hoe het is gesteld met het werkgeluk en kan er desgewenst een programma worden gemaakt gericht op het vergroten hiervan. Dit is maar één voorbeeld. Het doel van het programma is dat medewerkers zelf de regie over nemen over hun werkzame leven.’

‘Door deel te nemen aan het Duurzame Inzetbaarheidsproject van de NBBU, kregen we de kans om nog meer met dit onderwerp aan de gang te gaan dan we voor ogen hadden,’ vertelt Kirsten nu het project er op zit. ‘We hebben beter zicht gekregen in onze organisatie: waar we al goed mee bezig waren en wat we nu nog missen. Als je wordt meegenomen door een expert, die kritische vragen stelt, maakt dat je scherp en kom je zelf tot nieuwe inzichten.’

Waarom is dit zo belangrijk? ‘In de uitzendbranche is het zaak dat je als uitzendorganisatie je onderscheidt in je dienstverlening. Consumenten en ook flexkrachten worden steeds kritischer. Als je die mensen zomaar een baantje voorzet, dan ga je het uiteindelijk niet redden. Maar als je met ze meedenkt over waar ze naar toe willen, dan wordt je wel serieus genomen.’