Bekijk alle opinies

De arbeidsmarkt van de toekomst: een NBBU-ledenevent

Opinie, 20 oktober 2016, Bart Juttmann

DE ARBEIDSMARKT VAN DE TOEKOMST: EEN NBBU-LEDENEVENT

“Een informatieve en inspirerende dag!” Dat is wat Cynthia Boersbroek van HWE Professionals verwachtte van het NBBU-ledenevent De Arbeidsmarkt van Morgen. Ze wilde op het event graag horen hoe ze sociale media beter kan benutten om mensen aan het werk te helpen. Ruben van Mourik van Intro Personeel was vooral nieuwsgierig naar de verwachte verwanderingen van de uitzendbranche de komende tien jaar. Simone de Boer van Aeres Agree hoopte meer te horen over hoe ze goede kandidaten aan zich kan binden.

Het moge duidelijk zijn dat de bezoekers van het NBBU-ledenevent allen op hun eigen manier bezig zijn met duurzame inzetbaarheid. De arbeidsmarkt van de toekomst was het thema van de dag. De NBBU nodigde vier sprekers uit om vanuit hun expertise hun licht te laten schijnen over dit onderwerp.

Oude banen, nieuwe banen

Ton Wilthagen AvMTon Wilthagen, hoogleraar arbeidsrecht aan Tilburg University, beet het spits af met een presentatie over de verschuiving van baanzekerheid naar werkzekerheid. Hij betrok de zaal met een competitief element bij zijn verhaal. Wie kan de meeste aandachtspunten afvinken waar intermediairs zich volgens Wilthagen op moeten richten om competitief te blijven? Denk daarbij aan onder meer digitalisering, omgang met zzp’ers, ouderen en millennials en het verdwijnen en ontstaan van soorten banen.

Maatschappelijke trends op de lange termijn zijn het onderwerp van de tweede spreker, futurist Barbara van Veen. Ondanks het verdwijnen van banen in bepaalde branches, is door de eeuwen heen de vraag naar werk en aanbod altijd in balans gebleven, stelde ze de zaal gerust. Daarnaast sprak ze over de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en de effecten hiervan op de arbeidsmarkt.

Driewerf duurzame inzetbaarheid

Na de pauze nam Aukje Nauta het woord over duurzame inzetbaarheid. Hoe maak je van duurzame inzetbaarheid een verdienmodel? Hoe vind je balans tussen geld verdienen en het menselijke aspect? Het zijn onderwerpen waar ze uitgebreid onderzoek naar doet, ‘maar de creatieve ideeën moeten komen van de mensen in de zaal, de ondernemers.’ Ze haalde als voorbeeld het Friese uitzendbedrijf Fritech aan, waar ze een dag meeliep met recruiter Sita.

Sita vraagt flexkrachten in gesprekken de oren van het hoofd. Als hieruit bijvoorbeeld blijkt dat ze moeite hebben met de verschillende soorten software bij bedrijven zet Sita hen op het spoor van cursussen. Sita heeft zelf een MBO-opleiding gedaan, maar haar leidinggevenden waren zo onder de indruk van haar capaciteiten, dat ze het haar naast haar baan een HBO-opleiding lieten volgen. Ook adviseert Sita een bouwbedrijf over duurzame inzetbaarheid. Daarmee heeft ze meteen weer een paper klaar voor haar opleiding.

Fritech investeert op deze manier drievoudig in duurzame inzetbaarheid, legt Nauta uit: door ontwikkeling te stimuleren bij uitzendkrachten én het eigen personeel en door inleners bewust te maken van hun mogelijkheden op dit vlak. Fritech zet in op werkplezier, vitaliteit, zelfontplooiing en arbeidsmobiliteit, allemaal voorwaarden voor werkzekerheid. En zo zet Fritech zichzelf sterk in de markt: als een arbeidsbemiddelaar die zich richt op het beste resultaat voor alle betrokkenen.

Raketschema

Aukje Nauta AvM

“Deze vorm van sociaal ondernemen wordt het nieuwe normaal,” meent Nauta. “Als bedrijven wordt gevraagd waarom ze duurzame inzetbaarheid tot een speerpunt maken, zet één op de zes financiële overwegingen op de eerste plaats. Eén op de drie vindt het vooral belangrijk dat ze hiermee iets goeds doen. Mensen die meer geven dan nemen zijn op de lange termijn succesvol, omdat ze een reservoir opbouwen van goodwill.”
Wat hiervoor nodig is, illustreert Nauta met een raketschema. Aan de basis staan leerruimte en autonomie voor werknemers. Vervolgens is het de kunst zowel het personeel als de werkgever aan je te binden. Dat gebeurt met dialoog, mensen betrekken bij je koers en zogenaamde I-deals: voor alle partijen ideale deals. Op die manier maakt een uitzendondernemer zich sterk voor de toekomst. Aukje sluit af met een citaat van de filosoof Immanuel Kant: “Behandel een mens als doel op zich en niet als een middel voor iets anders.”

Win-win-win-win

De laatste spreker was Marcel Molenaar, managing director Benelux van LinkedIn. Hij vertelde een meeslepend verhaal over de enorme technologische ontwikkelingen van de afgelopen decennia en wat die hebben betekend voor de flexibiliteit en mobiliteit op de arbeidsmarkt. Een goed voorbeeld daarvan is hijzelf, zei hij. Hij is ooit namelijk opgeleid tot kok.

Tijdens de lunch werd er onder de deelnemers druk nagepraat. “Een zeer nuttige ochtend,” concludeerde Yvon van Zeeland van Inzet.nl. “Een echt stukje bewustwording over wat we kunnen doen, niet de komende twee jaar maar de komende tien jaar.” Ook Andé Duteweert toonde zich opgetogen. In wat op het event besproken is, herkent hij wat hij zelf probeert te doen met duurzame inzetbaarheid bij Salland Groep.
Trots vertelde Duteweert hoe het hem was gelukt om in samenwerking met de inlener een man die zijn werk fysiek niet meer aan kon om te scholen tot chauffeur. De werknemer bleef daardoor aan het werk, de werkgever spaarde een duur ziekteverzuim uit, de intermediair hielp beide partijen en de maatschappij ontkwam aan een uitvaller. “Dit is geen win-winsituatie,” aldus Duteweert. “Maar win-win-win-win.”